در این وبلاگ بارها تصاویری از نقاشی های مذهبی مسیحی را بررسی کردیم. اینبار به بررسی یک نقاشی اسلامی که البته تعداد آنها نادر هم هستند می پردازیم. تصویر زیر از کتاب جامع التواریخ می باشد.

""

طبق کمکی که از این وبلاگ گرفتم  دو زنی  که در نزدیک بستر هستند آسیه و مریم هستند. این تصویر هم همانند تصویری که در یکی از یادداشت های قبلی درباره تولد عیسی اثر بوتیچلی بود کمی با متون دینی متفاوت است.

متاسفانه تصویر چندان واضح و بزرگ نیست تا بتوان با دقت بیتشری نظر داد. در تصویر زیر می بینید که این زن به آمنه شیر می خوراند و به نظر می آید که تصویری از کبوتری که در وبلاگی که در بالا هم اشاره کردم وجود دارد. در این صورت می توان گفت که روح القدس در دین مسیحی اینبار با مقامی پایین تر در اینجا تجلی یافته.

""از طرفی در سمت چپ سه زن را می بینیم. من نمی دانم در متون اسلامی این سه زن چه نقشی دارند و از دوستان تقاضا می کنم که اگر اطلاعی دارند من را هم در جریان بگذارند اما این سه زن اشاره آشکاری دارند به سه مغ یا شاهزاده ی شرقی که بعد از تولد عیسی به ملاقات او آمدند. همانطور که می دانید در دین مسیح مخصوصا در ابتدا خصوصیات کلیسا به شدت ضد زن بودند اما در اسلام به هر ترتیب این ضد زن بودن کمی تعدیل شد . حضور سه زن به جای سه مرد مغ در این تصویر تبلوری از این تغییر است.

""فرشته ها هنوز هم حضور دارند . اما تعداد آنها کمتر شده است. این شاید به علت این باشد که با گذر زمان مردم کمتر به موجودات ماورای طبیعت اعتقاد پیدا می کنند.

""اگر به تصاویر تولد عیسی مسیح و به خصوص تابلوی بوتیچلی نگاه کنید علاوه بر اینکه متوجه تفاوت تعداد فرشتگان می شوید خواهید دید که در اینگونه تصاویر همواره یک پیرمرد حضور دارد. این پیرمرد برای عیسی همان یوسف است که در اینجا به صورت عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر در می آید. شایان ذکر است که پیرمرد به عنوان نمادی از زمان است و حضور او در چنین تابلوهایی تلنگری است بر ما به نشانه اینکه زمان می گذرد.

حتما شما هم می دانید که در عربستان معماری به صورتی که در تصویر می بینید وجود نداشته است. وجود چنین هلال های ایرانی در تصویر نشانه چیست؟ اینکه ایرانیان به گسترش اسلام کمک کرده اند؟ من در این یادداشت قصد تحلیل نقاشی را ندارم و فقط قصدم نشان دادن فرآیند تغییر نمادها در طول زمان است. تحلیل بیشتر به عهده خود شماست.

و نکات قابل توجه دیگر این است که چرا حیوانات در این تصویر نیستند؟ در تصاویر مسیحی تعدادی از حیوانات همیشه حضور داشتند اما دراینجا چیزی نمیبینیم. البته اگر فرض کنیم که کبوتر در این تصویر نیست. همچنین پیرزن گوژپشت چه نقشی دارد؟ پیرزن ها  معمولا در حکایات اسلامی نقش افرادی را دارند که با وجود ضعیف بودن به خواسته شان میرسند.


تصویری از لحظه تولد پیامبر مسلمانان - Posted by on May 7, 2010

42 Comments on "نگاره ای از لحظه تولد پیامبر مسلمانان و مقایسه آن با لحظه تولد عیسی مسیح (فرآیند تغییر نمادها)"

commenter
سوم شخص مفرد | May 8th, 2010 at 7:57 am

سلطان به سلامت بادا
احتراما ، به استحضار میرسانم ، در مورد سوالات و شبهات مطرح شده ، بنده حقیر هیچ اطلاعی ندارم و کلا این کارها بدون هماهنگی انجام شده!!!

شاد باشید
قلم عالی مستدام

پی نوشت:
گفتم که بدونید من هیچی نمیدونم
روی من اصلا حساب نکنید !!!!!!!!!

commenter

شاها..
- با نظر به سبک نگاره , این اثر بایستی متعلق به مکتب بغداد باشد (با توجه به نبود رنگ پسزمینه، وضوح در ترسیم شخصیت ها، مغولی نبودن چهره، استفاده از پیچ و تاب پارچه، آدم وجود هاله تقدس در سر، خط ثلث و..)
- عناصر به کار رفته با نظریه مسیحی بودن ادعای محمد همخوانی دارد ( پیشتر در کامنتی اشاره کردم بهش)
- دشمنی کلیسا با جنسیت زن با رسمی شدن مسیحیت شدت گرفت. زنان عموما در شرق قدیم به ویژه نزد ایرانیان و یهودیان ناپاک محسوب میشدند (برای همین در تخت جمشید نشانی از ایشان نیست) این ناپاکی به مسیحیت هم سرایت کرد اما دشمنی بعدی کلیسا با زنان که خود را در “شکار جادوگران ” نشان میداد به دلیل ان بود که زنها پاسداران سنن و آداب پیشا مسیحی بودند و کلیسا کمر به نابودی این فرهنگ ها بسته بود.
- دیدگاه اسلام نسبت به زنها اصلآ بهتر نبود. اتفاقا اسلام آزادی های زنان عصر جاهلی را محدود کرد و همان نظر منفی یهودیان و مسیحیان را نسبت به ایشان داشت. ( یک نظر به قوانین ققهی کافیست تا با نظر اسلام در خصوص زنان آشنا شویم)

commenter

عذر تقصیر سلطانا… عدم رو غلط تایپ کردم

commenter

ای وای!!!!

دوستان و درباریان!
با رجوع به لینک مرحمتی سلطان ، متوجه شدم که این کتاب مربوط به مکتب تبریزه !! پوزش مرا بپذیرید.سلطانا.. بیت: به پادافره این گناهم مگیر تو ای آفریننده ماه و تیر !!!
- با وجود این ، مشخصات کار به مکتب بغداد بسیار شبهه تا رای و نظر باقی دوستان چی باشه؟

commenter

‫سلام حسین عزیز.
‫دوست دارم بگم ناپاکی زنان مخصوص عرب است و بر اساس مطالعات اندک من اولین امپراطوری زنان در ایران بوده و در فرهنگ میتراییسم زنان را تا حد پرستش والا میدانستند و اندیشه زن خدایی داشتند. برای اطلاعات بیشتر به سلسله نوشتارهای منوچهرجمالی استناد کرده ام!
در تخت جمشید مجلل ترین و با شکوه ترین کاخ آناهیتا نام دارد و از بقایای آن می‌توان به ارزش زن پی برد.
‫به علاوه از تاریخ مشخص است که اگر زن برای ایرانیان مساوی با اعراب بود هرکدام تنها یک همسر نداشتند! و این هم باید اضافه کنم که تولد مسیح و اینکه از مادر باکره دنیا آمده دقیقا تقلیدی است از آنچه قرن‌ها قبل از تولد میترا که اسطوره هخامنشیان بوده گفته می‌شد!
و شک ندارم که در نگاره‌های تخت جمشید آثار زنان هست که حقوقی مساوی با مردان داشته‌اند و حتی چندی پیش جایی خواندم که زنان در آن زمان مرخصی زایمان داشته‌اند و در این زمان حقوق هم دریافت می‌کردند!

commenter

منظور حسین جان این هستش
Jami‘ al-tavarikh (Compendium of Chronicles)
Iran (Tabriz), c. A.H. 714/A.D. 1314–15
Ink, colors, and gold on paper
Edinburgh University Library (MS Arab 20, folio 42r)
Cat. 6

commenter

بله قربان ملتفت شدم.
باید از رو تاریخ تالیفش حدس میزدم مال عهد ایلخانان مغوله !!
شانس آوردم امر نکردین مثل نویسنده کتاب ، توسط جلاد باشی شقه بشوم!!

commenter

حدیث جان ، ممنون از کامنتت.
1- انگاره ناپاکی زنان مختص قوم خاصی نیست و کم و بیش در قدیم عمومیت داشت. ( دلیل اصلی آن یک مسأله زیست شناسانه بوده : در ابتدای پیدایش انسان نما ها بوی خون حاصل از عادت ماهانه زنان، حیوانات درنده را به سوی پناهگاه ایشان میکشند و جان بچه ها را به خطر میانداخت، به این جهت زنان را در این دوره از گروه میراندند.) اما هزاره ها بعدتر، که منشا این خطر از بین رفته و فراموش شده بود، این دوری گزینی از زنان به صورت تابو درآمده بود و توجیهات دینی-اسطوره ای برایش تراشیده بودند. در باور های ایرانی، دیو زنی ، اهریمن در هم شکسته را به وجد میاورد، اهریمن به پاداش ، بوسه ای بر پیشانی وی میزند که حاصل آن خون عادت ماهانه زنان است. به این جهت زنان در تخت جمشید که مکانی مقدس بود راه نداشتند.( این منافاتی با حضورشان به عنوان کارگر نداشت).
2- یکی از آفت های ما ایرونیها همین “اولین” فرض کردن خود آنهم در هر زمینه ای که ارزش مثبت داره!! اولین ملکه، اولین حقوق بشر، اولین….
3- کی گفته ایرانیان باستان تنها به یک زن اکتفا میکردند؟ آنهم در فرهنگی که ازدواج با مادر و دختر هم مباح بوده!!
4- اسامی که بر تالار های تخت جمشید گذشته شده، اسامی اصلی آنها نیست. باستانشناسان این اسم ها را روی آن ها گذشته اند عزیزم.
5- اسطوره تولد از مادری باکره ، از آن دسته اسطوره های مشترک بین اقوام مختلفه و منحصر به فرهنگ خاصی نیست. سلطان میتواند شما را بیشتر راهنمائی کند.

commenter
بهزاد _ مشهد | May 8th, 2010 at 6:03 pm

fi به نام خدا
در درود
آقا حسین این را بدان که تو ایرانی هستی و باید کشور و سرزمینت را را دوست داشته باشی و باید از این نظر که بیشتر چیزها را ایرانیان برای اولین بار کشف و ابداع کردند ، پیروی کنی . مگر شما میهن پرست نیستی ؟
چطور اگر مثلا فرانسوی ها یا سوئیسیها و یا دیگران بگویند که فلان چیز را ما ابداع یا کشف کردیم ، شما بدون هیچ مشکلی میپذیرید؟ تازه تمام این یافته ها دارای مدارک و اسناد تاریخی و علمی و باستانشناسی است و این استعمار و توطئه ی غرب و عربها (اروپاییها و آمریکاییها و اعراب) است که مردم ما را در قرنهای اخیر از خود ِ واقعیشان دور کرده و همه چیز را به جهانیان و ایرانیان به طور وارونه ای معرفی کرده و جلوی گسترش حقایق واقعی را گرفته است . و متاسفانه حکومت خودمان هم که هیچ تلاشی برای معرفی کردن تاریخ و فرهنگ و تمدن و ماشیر ایران به جوانان و به جهانیان نمیکند . …… . وقتی که یک پیل الکتریکی در ایران (تمدن ایران) کشف شده و در کوزه ای سفالین بوده و طبق علوم جدید با کربن 14 قدمت سنجی شده و معلوم شده که مربوط به زمان اشکانیان است (حدود 2000 سال پیش) ، باز هم شما اصرار دارید بگویید که پیل الکتیریکی را گالوانی ِ ایتالیایی در قرن 19 کشف کرده ؟
خواهشمندم از صفت آشکار ایرانیان یعنی خرد سود ببرید
سپاس

commenter

حسین، نکات جالبی رو داری رو می کنی، قضیه جالب بود، داره جالب تر هم میشه (حداقل برای من). ممنونم ازت.
راستی یه جایی گفتی دانشجو داری (به سیما گفتی فکر کنم)، چی تدریس می کنی؟ تاریخ؟ هنر؟ سیاست؟

[...] نگاره ای از لحظه تولد پیامبر مسلمانان و مقایسه آن با لح… در این وبلاگ بارها تصاویری از نقاشی های مذهبی مسیحی را بررسی [...] [...]

commenter
سوم شخص مفرد | May 9th, 2010 at 6:46 am

سلام حسین جان
جلاد باشی ؟!!!!

commenter

با سلام
بایستی همین ایتدا اعلام کنم که با انگاره ناپاک دانستن زنان در ایران باستان جدا مخالفم!
حسین عزیز شما فرمودین که انگاره ی ناپاکی مربوط به دوران اولیه زندگی انسان می شود. ضمن پوزش از بانوان عزیز به خاطر رک بودن باید بگم من دقیقا نمی دونم خونی که موقع عادت ماهیانه از بدن خارج میشه چقدر هستش ولی فکر نمیکنم اونقدری باشه که درندگان !! رو به اونها نزدیک کنه. شاید زنان در گذشته بیشتر خون می دادند! اما تا اونجایی که ذهن ضعیف من یاری می کند صورت قضیه به شکلی دیگر است. مسلما برای بررسی انسانهای اولیه نزدیک ترین جوامعی که در حال حاضر وجود دارند قبایل غیرمتمدن آفریقایی هستند. با بررسی هایی که انجام شده دیده شده در این جوامع نه تنها چند همسری مجاز نیست بلکه زنان به طور طبیعی این حق را دارند که در دوران بارداری و در دوران عادات ماهیانه از همبستری با مردان خودداری کنند.
یادم هست که مستندی که بی بی سی نشون می داد یکی از زنها می گفت که هر زن در این قبیله کلبه ای داره و هنگامی که خودش مایل باشه به همبستری یک پارچه قرمز از در کلبه آویزون می کنه به معنی اینکه مایل به مرد است.
نکته دیگه ای که احتمال می دم از قلم انداخته باشید اینه که در دوران قبل از تاریخ بشر از فرایند تولید مثل هیچ گونه اطلاعی نداشت. بنابراین تولد بچه ها از زنان فرایندی شگفت انگیز و البته ترسناک بود. اینکه زنان به تابو تبدیل شدند نه به خاطر اینکه عادت ماهیانه داشتند بلکه به خاطر اینکه قابل درک نبودند و انسان طبق معمول که چیزهای غیر قابل درک رو با جن و پری تفسیر می کنه اینجا هم متوسل شد به اینکه بگه این شیاطین و خدایان هستند که کودکان رو در شکم زنان قرار میدن و بارداری در ردیف سحر و جادوگری قرار گرفت. حال به این وضعیت مرگ دردناک زنان در هنگام بارداری و نیز خونریزی عجیب اونها رو که 9 ماه هم متوقف میشد اضافه کنین.
اینها دلایل کافی برای بشر اولیه بود تا از زنان تابو بسازند و ایده اولیه باکره زایی شاید در همین برهه از زمان شکل گرفت.
بحث دومی که مطرح کردید ازدواج با محارم بود.
تا اونجایی که من به خاطر دارم در دوران هخامنش ازدوج با محارم وجود نداشت ولی شاید من اشتباه می کنم ولی حرفی که می خواهم بزنم این نیست.
ازدواج با محارم رو باید با نگاه به شرایط اجتماعی اون بررسی کنین.چرا شما میگین که این کار مخالف شان زن هست؟ بر اساس چه ملاکی؟ اتفاقا من میگم که این موضوع اصلا هیچ ربطی به شان زن یا مرد نداره و برمیگرده به شان قبیله و خانواده.
شما اگر کتاب جنس دوم سیمین دوبوار رو خونده باشین خیلی واضح توضیح داده که بیشتر تعصب های مردانه و محدودیت هایی که برای ازدواج وجود داره ناشی از ناخودآگاهی هستش که میخواد نسلش رو خالص نگه داره تا ثروت در خانواده خودش بمونه نه در دست فردی با خون ناخالص و احتمالا غریبه که ممکنه پدرش خودش نباشه.
شدیدترین حالت این موردی که در بالا ذکر کردم ازدواج با محارم هستش.
بله شاید امروزه قابل درک نباشه که ازدواج با محارم تجلی حمیت مردانه
بوده!!
بنابراین مردان به خصوص شاهان با ازدواج با خواهران خود هرگونه عروسی که خونی غیر از خودشون رو داشته باشه از خانواده دور نگه میدارند. بعدها این موضوع بین دختر عمو پسرعمو که خویشاوند هم بودند اتفاق افتاد.
اما نکته اخر:
درباره جایگاه زنان در ایران باستان فرمودین.
من پاسخ شما رو از دید خودم که یک دید نمادین هستش میدم.
همونطور که شما میدونین شرایط عمومی جامعه همیشه در نمادها تجلی پیدا میکنه. بخشی از این نمادها مذهبی هستش.
در دوران ماقبل تاریخ تقریبا همه خدایان الهه بودند و ویژگی های زنانه داشتند. البته بخشی از این موضوع به ترس از زنان برمیگشت. اما بخشی دیگر به احترام به حالت جادویی زنان نیز برمیگشت.
در دوران پس از تاریخ و به طور خاص در ایران حتی تا دوران ساسانیان حضور الهه ها پر رنگ بود.الهه های باران و آب از مهمترین اونها بودند که در کشوری مثل ایران که باران مثل اب حیات میمونه نشون دهنده اهمیت اون هستش.
این موضوع وقتی ملموس تر میشه که در کشورهای حوزه بالکان خدایان باران مذکر هستند.
اما دقیقا با حضور زرتشت میترایی این موضوع شروع به کمرنگ شدن کردش. پس در دوران هخامنش زنان هنوز جایگاه خاص خودشون رو داشتن . با این مقدمه میرسیم به تخت جمشید.
اینکه شما فرمودین تصویر هیچ زنی بر روی دیوارهای این کاخ نیست البته یک تصمیم گیری عجولانه است. چون ما هنوز از نگاره هایی که بر روی دیوارها وجود داشتند خبر نداریم اما حتی اگر باز هم در این نگاره ها نشانی از زنان نباشد بازهم چیزی ثابت نمیشود.
چرا؟
چون نگاره هایی که بر دیوار ها هستند به چه مفهومی هستند؟ ایا غیر از این است که نشان میدهد که از ملل مختلف برای تقدیم هدایای خود به پیش شاه ایران می آیند؟ پس اتفاقا محترمانه تر این است که زنان نباشند چون با توجه به وضعیت اجتماعی آن دوران که زنان را هدیه می دادند ممکن که منو شما امروز فکر کنیم که آن زنان هم هدایایی هستند!!
به نظر من نبود زنان در نگاره ها خود نشانی از احترام محسوب می شود هم به دلیل بالا و هم به دلیل اینکه می خواهد به ما بگوید در جشنهای ما زنانی برای سرگرمی وجود ندارند.

commenter

مجتبی جان،
مخلص.
- البته بایدبگم شاگرد داشتم، من دانشجوی انصرافی کارشناسی ارشد پژوهش هنرم!! تو جهاد دانشگاهی و سوره تدریس میکردم ( البته کافر پروری میکردم در اصل!!!). حالا اما دوستم راه منو ادامه میده!! تاریخ هنر ، فلسفه هنر و تاریخ نقاشی ماده درسی من بود.

commenter

شاها بر من پر تقصیر ببخشا..
۱- البته من شخصا یک فمنیست میانه رو هستم. اگر مطالبی به مذاق خانوما خوش نمیاد ربطی به اصل ماجرا نداره. ممکنه مطلبی راست نباشه ولی درستی آن چیز دیگریست. (راستی
Rightness مقوله” ارزشی” و وابسته به تغیرات زمانه است اما درستی Correctness بر یک “گزاره” دلالت داره،توضیح بیشتر بماند واسه بعد )

۲- دوره زمانی که من بهش اشاره داشتم حدود ۳ میلیون سال قبل و دوره استالوپیکتوس هاست، هنوز” انسان” روند” آدم” شدن را طی نکرده بوده.( این انتقال مسلما توسط زنان و طی میلیون سالهای بعدی صورت گرفته و بشر از این بابت تا ابد مدیون جنس زن است. )
۳- شاها با وجود شکار های سلطنتی!!! :) در مورد شامه درندگان به خطا رفتید، در ضمن، ما درباره یک گله حرف میزنیم نه یک خانواده خوشبخت با دو فرزند!!مسلما منظور “سیلاب خون” نیست ولی همین میزان هم، در یک گله که نه همه ولی چند نفر ممکن بوده عادتشان در یک زمان بوده باشد، پس بوی خون براحتی توجه حیوانات گوشت خوار را جلب میکرده.
۴- تحقیق در باره قبایل بدوی ( که البته تنها شامل آفریقا نمیشود ) فرموده شما را اثبات میکند ولی این اکتفا به تک همسری ناشی از عشق و علاقه رومانتیک بدوی ها نیست بلکه بدلیل تابو ازدواج با محارم بوده که آنهم از ابداعات زنهاست و البته گستره دایره این محرمیت تمام زنهای قبیله را شامل میشده نه فقط زنان نسبی را، قبایل بدوی بر اساس واحد “گروه” بوده نه واحد ” خانواده”
۵- فرودستی زنان نه منحصر به ایران باستان بوده نه محدود به زمان های گذشته. میتوان در مورد آن صحبت کرد، در مقابل دلیل > دلیل آورد ولی اینکه “چون به مزاج من سازگار نیست پس با آن مخالفم” امریست علیحده.
۶- مساله عدم وجود تصویر زنان در تخت جمشید البته بسیار بغرنج بوده ولی این نظر من نیست بلکه یک فرضیه است که با شواهد در دسترس من ( به عنوان کسی که چند ماهی در تخت جمشید کار مرمتی داشته) هم خوانی داره. از دوره هخامنشیان البته پیکره ها و تصویر از زنان باقی مانده ولی در آن محل به دلیل تقدس تصویری یافت نشده. هروقت پیدا شد مسلما این فرضیه سست میشود ولی واقعیت فرودستی زنان را در دوره باستان نمیپوشاند.
۷- پیکره های نقش شده در دیوار های تخت جمشید. نشان هدیه و پیشکشی نیست بلکه هر قوم تحت سیطره پارسها، نمونه ای از محصول خود را به نزد شاه که تالی خدایان بر زمین بوده، میآورده تا شاه آنرا برکت دهد ( به کتب مهرداد بهار ، شاخه زرین فریزر و… رجوع کنید) پس میبینی که با تغیر تفسیر، میتوان تعبیر دیگری از متن داشت. (:

commenter

بهزاد جان،
من هیچی رو نمی پرستم ، این هیچی شامل میهن هم میشه، مسلما میهنم را دوست دارم. این دوست داشتن اما کورکورانه نیست. ایران هم مثل هر کشور دیگری گذشته ای داشته پر ازنقاط منفی و مثبت . اگر بخواهیم از ایران باستان بهشتی خیالین بسازیم که در آن از بدی، ظلم ، جهل، جنایت و … خبری نبوده و شاهان هخامنشی صرفآ به خاطر همنوع پروری به سایر کشور ها لشکر میکشیدند به بیراهه رفتیم. پیشرفت های فناورانه هم به معنی برتری آن فرهنگ در همه زمینه ها نیست. حال چه فرانسوی باشه چه ایرانی
دسیسه مشترک اعراب و غربی ها در خصوص نابودی فرهنگ برتر ایرانی هم بیشتر به یک لطیفه میماندکه یادگار ملی گرائی عهد پهلوی هاست و از واقعیات بدور است.
متاسفانه “خرد” تنها صفت ایرانیان نبوده برادر

commenter

سوم جان،
یادمه یک زمانی بر سره مقام جلاد باشی دربار دعوا بود (؟)

commenter

‫ممنون kingfoska ‫عزیز.
‫و اخیرا از بین نوشته‌هایی که برای دریافت حقوق و … بوده ‫در تخت جمشید پیدا کردند که زن‌ها هم شاغل بودند و حقوق دریافت می‌کردند. باور کنید قلبم به درد می‌آید وقتی عده‌ای فقط با دانستن یک افسانه کاملا به آن استناد می‌کنند!
‫نکته دیگر اینکه دوره عادت ماهیانه در طول تاریخ تکامل دچار تکامل شده و طولانی‌تر شده و در ابتدا فقط به یک بار خارج شدن خون منحصر بوده و در نژادهای مختلف هم متفاوت می‌باشد.لازم به ذکر است که خرگوش و موش ماده هم از این دست خونروش ماهانه داند و اگر قرار بود با بوی خون حیوانات گوشتخوار به سمتشان بروند باید تا حالا نسلشان منقرض می‌شد.
همانطور که به خوبی گفتید ‫همه چیز به عدم آگاهی بر می‌گردد که ‫هنوزهم ادامه دارد متاسفانه…

commenter

Hi Hossein,

زنان عموما در شرق قدیم به ویژه نزد ایرانیان و یهودیان ناپاک محسوب میشدند (برای همین در تخت جمشید نشانی از ایشان نیست)
The reason why women were considered unclean in most cultures was due to their period. Orthodox Jews still consider women who are having their period unclean and a woman on her period can’t even touch her husband’s hand.
I am found a picture of a Persian woman that is supposedly in Persepolis. Please have a look and see whether or not it is authentic. For some reason I can’t copy and paste the picture. So, here is the link:

http://iranchamber.com/history/images/achaemenid_lady.jpg

Home page:
http://www.iranchamber.com/

commenter

Dear Behzad,
I agree with Hossein that our past is not flawless. We Iranians have glorified our past to the extreme and don’t know much about our history. Super powers by their nature are not thinking about humanity when they enter a country, but that is what they say. Persians and Romans in particular went to other countries in order to expand their empire and acquire wealth. They were kind to other nations as long as they kept quiet, obeyed the kings’ rules and paid their taxes. If any nation refused, they were no longer kind to them and war would be declared on them. So, it was the fear and consequences of war that made smaller nations not to resist an invasion by the mighty Persian and Roman empires, which made some bloodless invasions possible, resulting in the so called peaceful expansion of the empires.
We live in our glorified past and have not paid as much attention to our present and what has been happening to us. If we paid as much attention to our present as our past, maybe we would be in a different place now. I can appreciate that one needs to be proud of his/her heritage but we should not drown ourselves in it to the extent that cripples us and makes us dogmatic.

commenter

Dear Hadis,
” اولین امپراطوری زنان در ایران بوده”
Would you please let me know who was that empress? The only famous queen that I know of was a Jewish woman by the name of Esther who was married to Xerxes and she had quite a bit of influence on him husband. This was due to her adopted father and uncle, Mordecai giving her information regarding a plot against Xerxes and she was crowned by the king. Persian Kings had multiple wives and they would choose who they would sleep with and the woman did not have much of a choice.

I am sorry to let you know that throughout History women really have not had much of a status. Even in the US that women are supposed to have equal rights as men, today, get paid 75 cents on the dollar in comparison to their male counterparts. Let’s not forget that women were not allowed to vote in the US until 1920 (only 90 years ago). In addition, women were accused of witchcraft and being possessed by the devil. For example, even as recent as the last quarter of 1800s, if a woman by some miracle got excited by her husband while having sex, felt pleasure and screamed a bit, it was believed the devil had gotten into her and her ovaries would have been removed. So, I honestly don’t think women have had much of a status throughout history, although considering the limitations they faced, they contributed to science, mathematics, philosophy (sorry king), . . . .etc.

commenter

دلیل اصلی آن یک مسأله زیست شناسانه بوده : در ابتدای پیدایش. . . . .
Unlike human beings, other large mammals such as dogs or lionesses conceive while they have their period. When mammals have their period a scent is released to let the male know they are in heat and ready to conceive and animals are attracted to this scent. That may have been the reason why women who had their periods were in danger of being attacked by animals. Because the amount of blood by itself would not have been substantial enough to get the animal’s attention. In addition, blood dries pretty quickly and animals prefer fresh blood. Male animals such as dogs, today, can tell if a woman is having her period. For example, If a woman has her period and enters a house that has a male dog, the dog would run towards her and will be circling around her and smelling her until the owner tell the dog off and pull him away. So, I believe animals were sensing that another animal was ready for mating and were attracted by that scent rather than blood. These women would have taken measures to fend off danger, otherwise, man would have been extinct long time ago.

commenter

” در یک گله که نه همه ولی چند نفر ممکن بوده عادتشان در یک زمان بوده باشد، پس بوی خون براحتی توجه حیوانات گوشت خوار را جلب میکرده.
تحقیق در باره قبایل بدوی ( که البته تنها شامل آفریقا نمیشود ) فرموده شما را اثبات میکند
Something else that may be interesting in reference to the above is that when a bunch of women live together, say in group housing, or work next to each other for a long period of time, they tend to synchronize and have their period at the same time. So, it was very much possible that women in these communities that lived closely together had their periods at the same time, but again I don’t believe that the animals’ thirst for blood would have attracted them to where women lived, it was rather the scent of the blood which signaled readiness for mating in animals.

PS Hossein chera migi galeh, mageh ma goosfand hastim. Gorouh behtar nist? Masalan een gorough az zanan behtareh ta adam begeh yek galeh zan.

commenter

Your Royal Highness:
“بررسی انسانهای اولیه نزدیک ترین جوامعی که در حال حاضر وجود دارند قبایل غیرمتمدن آفریقایی هستند. با بررسی هایی که انجام شده دیده شده در این جوامع نه تنها چند همسری مجاز نیست بلکه زنان به طور طبیعی این حق را دارند که در دوران بارداری و در دوران عادات ماهیانه از همبستری با مردان خودداری کنند”
This is not true for all tribes in Africa, e.g., Maasais have multiple wives and they offer their wives to their male guests, but the wife has the right to refuse to go to bed with the guest. These primitive nomadic group seem to treat their women better than other polygamist groups who claim to be civilized. Although there is no civility in any polygamy.
تا اونجایی که من به خاطر دارم در دوران هخامنش ازدوج با محارم وجود نداشت ولی شاید من اشتباه می کنم ولی حرفی که می خواهم بزنم این نیست
Actually it was quite customary in Achaemenid dynasty to marry brother, sister, daughter, niece, nephew.

Reason: they believed they were blue blooded and wanted to keep it in the family, i.e., they did not want their blood to be mixed with those who were inferior to them. For example, per Herodotus, Atoosa and Bardiya children of Koroush were married to each other and at one point when the group of 7 which included Darius doubted that Bardiya was alive wanted to send Atoosa to Egypt to see whether or not the person who had claimed to be Bardiya was indeed Bardiya.

commenter
ارتابازان | May 10th, 2010 at 9:10 am

زنان عموما در شرق قدیم به ویژه نزد ایرانیان و یهودیان ناپاک محسوب میشدند (برای همین در تخت جمشید نشانی از ایشان نیست)

اتفاقا در لوح هایی که از مناطق کنار تخت جمشید پیدا شده نقش زن در ایران باستان بسیار مورد ناکید قرار گرفته.لوح هایی مربوط به زنان در حال آرایش یا فیش حقوق دوران بارداری . دستمزد تشویقی به خاطر تولد فرزند جدید میهن و جیره اضافی و شش ماه مرخصی اجباری برای دوران بارداری.و…. و اهمیت ملکه مادر و زنان شاه و قوانین ارث . استقلال مالی زنان. همه این ها اثبات شده و با یافته های باستان شناسی جور در میاد.

commenter

به اذن سلطان،
1-حدیث عزیز، آنچه که ذکر شد، صرفآ یک فرضیه است که میتواند درست یا غلط باشد. “فرضیه” در زمانی که من درس میخوندم با “افسانه” تفاوت ماهوی داشت، نمیدونم شاید در نظام جدید ایندو را یکی تعریف میکنند(؟)
۲- بله، در لوحه های یافت شده به مساله حقوق و…زنان اشاره شده. حتا امروزه هم این حقوق رعایت میشود ولی در نگاه فرو دستانه اجتماع دین زده ایرانی به زنان، تاثیری نمیکند. شما از تمام حقوق و مزایا، مرخصی و… برخورداری ولی وقتی گذرت به دادگاه افتاد جنس درجه دوم لحاظ میشوی و از لحاظ حقوق قضائی فروتر از مردان. در دوران قدیم هم نگاه دینی/اسطوره ای به زنها سیطره داشته و من تنها به ریشه های احتمالی آن اشاره کردم.
۳- البته که شما بهتر از من در مورد خونروش (عادت ماهانه)در میان زنان اطلاع دارید، ولی به خصوص این دو حیوانی که نام بردین هم از لحاظ سرعت فرار و پنهان شدن، و هم از لحاظ تعداد دفعات تولید مثل از توانائی بالائی برخوردارند، چرا که تلفات این گونه ها زیاد است.
۴- همانطور که به خوبی گفتید ‫همه چیز به عدم آگاهی بر می‌گردد که ‫هنوزهم ادامه دارد متاسفانه… :)

commenter

Hossein, For some reason there was a problem with my response below. See the message below. So, I am resending it.

دیدگاه شما چشم به راه بررسی است.

Hi Hossein,

زنان عموما در شرق قدیم به ویژه نزد ایرانیان و یهودیان ناپاک محسوب میشدند (برای همین در تخت جمشید نشانی از ایشان نیست)
The reason why women were considered unclean in most cultures was due to their period. Orthodox Jews still consider women who are having their period unclean and a woman on her period can’t even touch her husband’s hand.
I am found a picture of a Persian woman that is supposedly in Persepolis. Please have a look and see whether or not it is authentic. For some reason I can’t copy and paste the picture. So, here is the link:

http://iranchamber.com/history/images/achaemenid_lady.jpg

Home page:
http://www.iranchamber.com

commenter

سیمای عزیز درست اشاره کرده،
۱- در عهد هخامنشی ازدواج با محارم لااقل در میان طبقات بالای جامعه مرسوم بود. پاره ای از مورخین آنرا تقلیدی از فراعنه میدانند چرا که در زرتشتی بودن شاهان هخامنشی تا قبل از اردشیر درازدست تردید وجود دارد. ولی به هر تقدیر در کتب کیش زرتشتی این مطلب نه تنها تایید، که تشویق شده.
۲- در دربار ایران زنان بانفوذ وجود داشتند که از حرم قدرت را کنترل میکردند، بیشتر ایشان ملکه مادر( مثل پروشات هخامنشی، یا ترکان خاتون خوارزمشاهی، مهد علیا قاجار ) یا سوگلی های حرم ( استر، آتوسا، زنان صفوی و..) بودند و یا زنانی که مادر ولیعهد بودند( به طور مثال در دربار دیلمیان) و در زمان فوت شاه تا زمانی که پسر به تخت مینشست، مملکت داری میکردند. در ایران هیچگاه به موردی مثل ملکه الیزابت بر نمیخوریم. (چرا؟)

commenter

قربان دستت!!

commenter

King Foska,
What is the message below for?
“دیدگاه شما چشم به راه بررسی است.”

commenter

کاملا درسته،
میتوانیم به شورش های جزایر ایونی و مصر در زمان هخامنشیان اشاره کنیم و نیز به شورش یهودیان در زمان نرون که در کمال قساوت در هم کوبیده شد.

commenter

سیما جان، ممنون از نظراتت، مثل همیشه راهگشاست.
منظورم از واژه گله، توهین نبود، میخواستم به جنبه حیوان بودن استروپیتکوس ها که بر جنبه های انسانی آنها میچربید اشاره کنم. بازم ممنون از تذکر بجای شما.

commenter

ممنون از کامنتت،
به پاسخ من به حدیث مراجعه کن برادرم.

commenter
سوم شخص مفرد | May 11th, 2010 at 11:30 am

سلام حسین جان
یادم نمیاد سر این مقام دعوائی کرده باشیم!!!
قرار بود حکم تفویض بزنن که البته هنوز به من ابلاغ نشده !!!
توی این وبلاگ از صدقه سری حکومت سلطان و هوش و فراست خوانندگانش ، نه خون و خونریزی داریم و نه دعوا

شاد باشید

پی نوشت
میگم
شانس آوردم اسم مستعارم “جن گیر ” نیست!!!
اونوقت اگه میخواستس خلاصه اش کنی چی میشد!!!!

پی نوشت2:
مطلب پی نوشت اول رو از یکی از دوستان عزیزم اقتباس کردم

commenter

سوم شخص عزیزم،
حتما از این پس رعایت میکنم.
عمر و دولت سلطان دراز باد.

commenter
سوم شخص مفرد | May 14th, 2010 at 8:44 am

به دل نگیر حسین جان
توی این وبلاگ به من سوم جان، شخص ثالث ،مفرد جان و … هم گفتن!!!

من ناراحت نشدم
تذکر هم ندادم

توی وبلاگ بهار نارنج ، یکی بهش گفته بود “سلام بهار جان”
اونم این مثال رو آورد
من خوشم اومد ، گفتم اینجا بیانش کنم

هیچ آدابی و ترتیبی مجو
هرچه میخواهد دل تنگت بگو

شاد باشید

پی نوشت:
وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم
که در طریقت ما ، کافریست رنجیدن

commenter

سلام … زياد در اعماق تاريخ غرق نشويد چرا كه اين اقيانوس خيلي ژرف است اما اكنون من ميگويم زن مقدس است چرا كه ميبينم مادر عاشق ترين موجود اين دنيا است

commenter

سلام
آقای حسین آقا
من مدت زیادی در مورد پاره ای مسایل تحقیق کرده ام که موضوعش با موضوع این وب تفاوت داره و نمی خوام وقت دوستانو بگیرم.
می خواستم در صورت امکان نظرات شما را راجع به این موضوعات بدونم. فکر می کنم شنیدنی باشه.
.ممنون
SHAHROKH.OSKUIE@GMAIL.COM

commenter

متاسفانه کاملا مشخصه که دوستانی که درباره احترام ویژه ایرانیان باستان به زنان حرف میزنن هیچ وقت متن اوستارو مطالعه نکردن! درسته که در ایران باستان امشاسپندان و خدایان زیادی به شکل زن مجسم شدن ولی قوانین اجتماعی خاصی هم وجود داشت که به شدت ضد زن بود،از جمله تنبیهی که برای زن در نظر گرفته میشد وقتی جنینش _ به طور غیرارادی، نه ارادی و عمدی _ سقط میشد، این زن باید مدت طولانی دور از مردم زندگی میکرد و غذاهای خاص _ چندش آور از جمله ادرار گاو _ میخورد، یا زنها به هیچ وجه حق نداشتن نسبت به شوهرشون ابراز تمایل جنسی کنن،اگر زنی از همسرش درخواست نزدیکی یا نوازش میکرد یه جور بی حیایی محسوب میشد و زن به شدت تنبیه میشد( تو اسلام این قضیه دقیقا برعکسه و درخواست یک زن از شوهرش از ویژگیهای خوب زن محسوب میشه، قابل توجه کسانی که میگن اسلام و اعراب ارزش زنو پایین آوردن! ) همچنین زنها بعد از ازدواج حق دیدن پدر و برادرشونم نداشتن! پس لطفا از این عقاید نژادپرستانه و بیخردانه دست بردارین!

commenter

ghorbunet beraam hz mohamad

commenter

در قصه ها هست كه زمان زايمان آمنه چهار زن بزرگوار كه عبارت باشند از مادر چهار پيامبر ديگر بر او حاضر شدند كمكش كردند و بشارتش دادند حضور اين زنان شايد به همين داستان اشاره داره

commenter

فكر كنم اوني هم كه به نمايندگي از بقيه حرف مي زنه آسيه بوده

Leave a Reply

Name:
Email:
Website:
Comment:
XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>