کاخ چهلستون از سری بناهای شگفت انگیز ایران است. شاید نکته های جالبی که در معماری آن به کار رفته باشد برای ما عادی شده باشد اما به احتمال زیاد برای کسانی که تا به حال ایران را ندیده اند بسیار شگفت انگیزاست.

قبلا یکی از نقاشی های این کاخ را با هم بررسی کردیم. امروز به تابلویی دیگر می پردازیم.

نادرشاه در جنگ کرنال

قبل از هر چیز باید اضافه کنم که این عکس از صفحه فلیکر شخصی Hamed Saber برداشته شده و با توجه به اینکه عکس های کمی از داخل کاخ موجود است باید از ایشان متشکر باشیم.

این تابلو روایت کننده جنگ کرنال است. جنگی که در آن ایران بر هندوستان پیروز می شود.  اگر عکس را به صورت بزرگ ببینید پنج نفر از افراد تابلو نامگذاری شده اند. سه  نفر از لشکر ایران و دو نفر از لشکر هند. نادرشاه با گرزی در دست و سوار بر اسبی قهوه ای رنگ در بالای سمت چپ تصویر مشخص است و نامش در کنار آن نوشته شده. در پشت او فردی با لباس زرد رنگ می بینید که نصرالله میرزا یکی از پسران نادرشاه است. نادرشاه پسر دیگری هم داشت که در آن موقع به عنوان نائب السلطنه در ایران بود به نام رضا قلی میرزا. همچنین در مرکز تصویر امیرارسلان را می بینید که یکی از سرداران نادرشاه است که حدود 16 سال در رکاب او جنگیده بود.

این تصویر احتمالا کمی با فرضیات تاریخی مشکل دارد. یکی اینکه نادرشاه هیچ گاه اجازه نداد افراد به صورت مستقیم به سمت فیل ها بروند بلکه از شترهای زنبورک دار استفاده است. دیگر اینکه علاوه برهند لشکر ایران هم دارای توپخانه بود که در اینجا سمت ایران توپی مشاهده نمی شود. دیگر انیکه در زمان نادر شاه پرچم به شکل چهارگوش درآمد و پرچم های سه گوش از دور خارج شد.

نمی دانم این حرفی که میزنم درست است یا نه ولی به نظر می رسد در زمانی که این نقاشی ترسیم شده ، کم کم نقاشان به سمت بعد دادن و پرسپکتیو دادن متمایل شده بودند. البته قبلا گفته بودیم که نقاشی از هلند برای آموزش نقاشان ایرانی در زمان صفویه وارد شده بود که شاید این هم از اثرات آموزش های او باشد. مطلب دیگری که به خاطرم می رسد این است که به احتمال زیاد زیر این تصویر باید نقاشی دیگری هم موجود باشد…

به هر حال سبک خاص قاب اطراف که شامل پندتیوها و مهراب (محراب) است که بیشتر شبیه به معماری کلیسایی است تا اسلامی با آن دقت و ظرافتی که در طرح ها و رنگ ها شده است باعث می شود که بیننده بدون اینکه خود متوجه باشد با دقت بیشتری به تابلو نگاه کند.

اما می دانید نکته جالب این تابلو چیست؟ اگر به اسب سفید رنگی که بدون سرنشین و نزدیک امیرارسلان است نگاه کنید بر پشت او داغی وجود دارد که ببه نظر می رسد که نماد خاصی باشد. من نمی خواهم در این مورد با قاطعیت نظر بدهم اما حدس می زنم که این نماد ، نشانه ی هندو ها یا تریشولا باشد و اسب بدون سرنشین نشان دهنده شکست خوردن لشکر هندوها باشد. چون با توجه به تصویر هیچ قرینه ای وجود ندارد که این جنگ به نفع کدوام شاه تمام می شود پس بعید نیست که این اسب نماد شکست هند باشد.

جنگ نادرشاه با هند.کاخ چهلستون, نقاشی هایی با موضوعاتی از تاریخ ایران و پادشاهان ایرانی - Posted by on November 1, 2010

42 Comments on "تصویری از نادرشاه بزرگ در جنگ با هندوستان در کاخ چهلستون اصفهان; جشنواره رنگ ها"

commenter

با سلام به شما تبریک میگویم که اینقدربا فهم و شعور هستید که نادرشاه را با لقب بزرگ یاد کرده اید.متاسفانه بعضی افراد فاقد شعورو متعصب مذهبی چه در گذشته و چه حال با القاب بد از نادرشاه یاد میکنند .این در حالی است که شاه عباس و آغا محمد خان قاجار کبیر و عادل معرفی میشوند با آنهمه جنایتهایی که انجام داده اند.فقط به دلیل اختلاف مذهبی نادرشاه با دیگران. با سپاس

commenter

هم استفاده از صفت «بزرگ» برای نادر اشتباه استف هم شاه عباس و آقا محمد خان را کبیر خطاب کردن، شرافت و صداقت حکم می کند که بپذیریم رفتار نادر در حمله هایش به هندوستان مایه شرمساری و خجالت است تا نشانه بزرگی و افتخار.

commenter

کدام رفتارشان؟ می شود مثالی بزنید؟

commenter

kodom raftaresh
haminke hichwaght saran lashkar ya nirohay khodi ro dar nazad wa khaso khashak ya mikorb nakhond

commenter

سواد ندارید کامنت دری وری ننویسید . یکم مطالعه بد نیست . همه بد بودن الا شما . ناصرالدین شاه 50 سال سلطنت کرد بدون مشکلی . آقا محمد خان به 4 زبان را تکلم میکرد . الکی نگید خونخوار . الان با اینهمه پیشرفت و رسانه خونخواری 100 برابر شده .

commenter

دوست عزیز این نقاشی کار کیست؟

commenter

مشخص نیست. اینها گروهی بودند که زیر نظر اساتید کار می کردند. در پست مربوط به نقاشی چهارشنبه سوری نوشته ام

commenter
آگالیلیان | November 2nd, 2010 at 2:48 pm

میل کشیدن چشمان فرزندان خودش. اینکه کسی خودش را فرزند شمشیر بداند و تمام دوره‌ی سلطنت کوتاه‌ش به کشتار و غارت سپری شده باشد و حتا اینقدر درایت نداشته باشد که به آینده فکر کند. این «بزرگ» گفتن یک عادت گفتاری مانده از پذیرش استبداد نیست؟ آیا هنوز هم همین واژه‌ی «بزرگ» نیست که بکار می‌رود؟

commenter

میگم چقدر خوبه که همه تاریخ ما در شعر و نقاشی فقط پیدا میشن و اگه ازمون بپرسن آثار اقتصادی، مادی و فیزیکی از این تاریخ و این همه سلسله و دبدبه و کبکبه نشون بدیم هیچی بغیر از ریگزار بیابانهای ایران نداریم که رو کنیم!! خیلی خوبه نه؟؟

commenter

شاها نتونستم طاقت بیارم اومدم کافی نت!!!

نادر از جمله چهره های پیچیده در تاریخ ایران است کسی که نظرات مختلفی را به خود اختصاص داده گاه او را ناپلیون شرق خوانده اند و زمانی ماجراجویی که تاج شاهی را دزدید. شاید بتوان رضاشاه را تنها معادل وی در تاریک معاصر دانست (البته تنها از پارهیی جهات ورنه تاثیرات رضا شاه بیشتر از نادر بوده) از جمله شباهت ها میتوان به خاستگاه پایین هردو نفر (اینکه از خاندان های اعیان نبودند) سابقه نظامی گری و استفاده از تاکتیک های جدید ، به وجود آوردن نظمی نوین و اتکای هردو به ارتشی کارامد اشاره کرد. نادر بر خلاف پیشینیان و سنن نظامی رایج از آتش توپخانه و تفنگچیانی ماهر و سپاهی با سرعت راهپیمایی بالا سود میبرد. او در استفاده از توپخانه حتی بر عثمانی ها ( که وی را به خاطر استفاده از گرز ۵ پره توپوز پاشا میخواندند) برتری داشت. دلیل استفاده نادر از زنبورک (و نه توپ های سنگین ) عدم وجود جاده های مناسب در ایران آنروزگار بود (درسی که رضا از نادر گرفت) وجود زنبورک ها که میشود آنها را بر شتر و استر حمل و استفاده کرد سبب میشد سپاه نادر ( آنرا باید به واقع سپاه نادر دانست نه ایران چرا که عناصر ایرانی آن بسیار کم بود و افاغنه و ترک تباران عمده آنرا تشکیل میدادند) در برابر دشمنی که به دلیل سنگینی توپها قادر به حرکت دادن آنها نبود از توان و برد آتش بالاتری برخوردار باشد. نمونه موفق این تاکتیک همین نبرد کرنال است . (البته فیل ها به خاطر شتر هایی که بر پشتشان آتش روشن کرده بودند و نعره زنان به سویشان میدویدند، رم کردند!!!)
نادر نیز چون رضا در نیمه دوم سلطنت خود به شدت با کاهش اقبال و محبوبیت روبرو شد و بیش از پیش به دام خودکامگی و استبداد غلتید. مرگ خونبار او اشکی بر چشمی نیاورد، سپاه قدرتمندش بلافاصله از هم پاشید و سردارانش بر سر کسب قدرت و غارت اردوگاه به نزاع پرداختند و “به یک گردش چرخ نیلوفری نه نادر به جا ماند و نه نادری”

commenter
سوم شخص مفرد | November 4th, 2010 at 12:03 pm

دوست عزیز
سلام
داستان پسر شمشیر بودن نادر از اینجا شروع میشه :
زمانی که نادرشاه هندوستان رو فتح کرد ، دختر پادشاه هند رو برای پسرش نصرالله میرزا گرفت.شب عروسی ، نادر پسرش رو بسیار غمگین میبینه ، ازش میپرس داستان چیه؟ نصرالله میگه ظاهرا هنوها توی مراسم ازدواجشون رسم دارن که تا القاب و نام و نشان هفت نسل قبل از خودشون رو بگن ، اگه از من بخوان خودمو معرفی کنم چی بگم؟ نادر شاه جوابی میده که در اون مجال کم ، فقط میتونه نشونه ذکاوت این مرد بزرگ باشه
نصر الله میزرا خودشو اینطور معرفی میکنه:
منم نصرالله میرزا ، پسر شاهنشاه ایران ، پدرم نادر شاه ، پسر شمشیر است ، نوه شمشیر است ، نتیجه شمشیر است . اجداد من نه تنها تا هفت پشت که تا هفتاد پشت شمشیر بوده اند

حالا فکر نمیکنی نظرت نسبت به این جمله یخورده عوض شده ؟

شاد باشید

پی نوشت:
سر شب ، سر جنگ و تاراج داشت
سحرگه نه تن سر ، نه سر تاج داشت
به یک گردش چرخ نیلوفری
نه نادر به جا ماند و نه نادری
بنازم من این چرخ پیروز را
پریروز و دیروز و امروز را

پی نوشت2:
خدا رحمت کنه نادرشاه رو
برای این مملکت زحمت کشید

commenter
سوم شخص مفرد | November 4th, 2010 at 12:11 pm

سلطان به سلامت بادا
قربان نادرشاه در مقابل فیلهای هندی از شتر استفاده کرد ، اما نه شترهای زنبورک دار
جلوی لشگرگاه نادر تعداد زیادی خیمه زده بودند که کسی نمیدونست توش چیه
صبح روز جنگ به محض حمله فیلها ، چادرها رو برداشتن
میدونید توش چی بود؟
توی چادرها شترهائی بود که روی پشتشون دیگهای بزرگ روغن و هیزم گذاشته بودن
دیگها رو آتیش زدند و شترها رو به سمت فیلها هی کردن
شترها برای فرار از آتش (که پشت سرشون بود) میدویدن طرف فیلها ، از طرف دیگه پشتشون داشت میسوخت و نعره میزدن
فیلها هم مثل شترها از آتش رم کردن و برگشتن به سمت هندیها
همه لشگر هند رو همین فیلها تار و مار کردن
ظاهرا در این جنگ حتی یک گلوله توپ هم از طرف هند شلیک نمشد و کل توپخانه هند رو به غنیمت گرفتن

شاد باشید
قلم عالی مستدام

پی نوشت:
نادرشاه میگه این ابتکار از توسل به حضرت رضا به ذهنش رسید

commenter
سوم شخص مفرد | November 4th, 2010 at 12:14 pm

سلام حسین جان
مثل اینکه مغز مون لینک شده بود!!!

شاد باشید

commenter

شکست امرای مسلمان هند در کرنال ، سبب شد که هندوستان زودتر به دست استعمار گران غربی بیفتد. نادر هیچ برنامه دراز مدتی برای استفاده از فتح هندوستان نداشت و صرفآ جهت نهب و غارت و به بهانه حمایت هندیان از شورشیان افغان به آن سامان یورش برد ( یو خود را از اعقاب تیمور لنگ میدانست و از او تقلید میکرد)
در زمان نادر ملی گرایی مفهومی بی معنی بود و تلاش های وی در نابود کردن بساط افغانها و بعدتر صفویه در جهت نیل به تخت شاهی بود. اقدام وی در کوتاه کردن دست روحانیون شیعی و تلاش برای اتحاد مذاهب اسلام از جمله دستاویز هایی بود که قاتلانش به آن تاسی جستند …

commenter

مغز به مغز راه داره برار :)

commenter

به به .
درود بر هر دو وزیر عزیز.
نبودید در پست قبلی تاج و تختمان تهدید شد!!!
راستی حسین جان در پست زیر رونوشت دارید:
http://kingfoska.wordpress.com/2010/10/03/%D8%B4%D8%B1%D8%AD%DB%8C-%D8%A8%D8%B1-%D8%AA%D8%A7%D8%A8%D9%84%D9%88%DB%8C-%D9%85%D8%B9%D8%AC%D8%B2%D9%87-%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D9%86%D8%A7%D8%AA%DB%8C%D9%88%D8%B3-%D8%A7%D8%AB%D8%B1-%D8%B1%D8%A8/

commenter
سوم شخص مفرد | November 5th, 2010 at 8:37 am

سلطان به سلامت بادا
قربان همون موقع در جریان قرار گرفتم
دستور دادیم سربازان گمنام امام زمان برن بگیرن ببرنشون ک ه ر ی ز ک !!!
آسوده بخوابید که ما بیداریم !!!
شاد باشید
قلم عالی مستدام

پی نوشت:
راستی نادرشاه در جنگهاش با تبرزین میجنگیده
نمیدونم چرا با گرز کشیدنش یا به قول حسن جان بهش میگفتن توپوز پاشا؟

commenter

من به این دره تاریخ ایران زیاد آشنا نیستم، ولی‌ تا جایی که میدونم، نادرشاه، آدم خشنی و ظالمی بود. در ضمن اینجا چرا صحبتی‌ از کوه نور و دریای نور نشده؟ حسین، جان میتونی‌ لطفا توضیح بدی؟

commenter

ای شاه،
فرمانی از بارگاه همایونی به یاهو این بنده مرحمت کرده بودید.
در پاسخ چند خطی از درچاکری به آن آستان ملایک پاسبان فرستادم که همان را در جواب حواله فرموده بودید. جریان چیست؟ شاها گره از ابروی مبارک بگشایید که چاکران همه در خوف و ولای غضب شهریاری تاب از کف داده اند. .

commenter

سوم جان،
توپوز همون سلاحی است که بهش میگن ۶ پر (۵-۶ تیغه آهنین از اطراف زده بوده بیرون، مثل 1 تبر چند سر!!!) به دلیل کمبود امکانات نمیتونم تصویرشو واست بفرستم اما تو yahoo image
باید MACE رو جستجو کنی. با گرز CLUB اشتباه نگیر. از طرف دیگه توپوز شباهتی با دبوس یا عصای سلطنتی داشت واسه همین سلاح مورد علاقه نادر شاه بود.

commenter

بنده چاپار فرستادم ها… نرسید؟

commenter

من نمیفهمم این حرفهایی که این پادشاه زده خوبه یا نه؟ چی‌ میگی‌ فوسکا. یک جوری بگو که من هم بفهمم.

commenter

حسین جان، تو هم که از این پادشاه که برای هیچ کی‌ وقت نداره یاد گرفتی‌ یک جوری حرف بزنی‌ که من نفهمم. منو بگو که اعتصاب کرده بودم و به پادشاه گفته بودم تا حسین نیاد، من هم نمیام تو وبلاگ. حالا یک چیزی راجع به دریای نور بگو که چطور نادر شاه با کشت و کشتار از هندی‌ها گرفت.

commenter

سیما جان،

منم به شخصه به in برهه تاریخی بی علاقه ام ولی تا اونجا که میدونم این ۲ تا الماس از جمله غنایمی بودند که نادر به همراه تخت طاووس و ی خروار پول و جواهر دیگه به عنوان پیشکش !! از سلطان دهلی گرفت . کوه نور بعد از مرگ نادر و در جریان هرج و مرج های ناشی از آن دوباره به هند بازگردانیده شد ولی سر انجام به دست انگلیسی ها افتاد و بر تاج ملکه ویکتوریا جای گرفت.
دریای نور(راستی رنگشم صورتیه !!!)اما هنوز تو ایرانه و به عنوان پشتوانه پول در اختیار بانک مرکزی قرار داره تا اینشالله به دست صاحب بر حقش امام عصر برسه لابد!!

commenter

سیما جان

سلطان به قصد مرحمت از احوالم جویا شده بود و …….

والا نادر شاه بعد از اینکه کلی ثروت کشورو چاپید و خرجه جنگ های بیحاصل کرد (نیمه دوم سلطنتش البته) به هند تاخت. قصد ش هم صرفآ غارت بود (چون هند در حاکمیت مسلمانان و اعقاب تیمور قرار داشت و نمیشد به بهانه جهاد با کفار مثل محمود غزنوی خاک هندو به توبره کشید) در نبردی کوتاه و خونبار (کرنال) سپاه هندو در هم شکست و با اسارت گرفتن پادشاه هند، بدون مقاومت وارد دهلی شد. ولی سوء قصد به جان نادر و بدرفتاری سربازانش سبب شوریدن مردم شد که به کشتار عمومی انجامید. بعد از ۳ روز قتل و غارت، با گرفتن ثروت فراوانی به عنوان فدیه ، نادر از دهلی بیرون رفت. همانطور که گفتم، یورش نادر به هند سبب سرنگونی قدرت مسلمین در هند شد و راه را برای استعمار گران گشود. از سوی دیگه، این حمله، خطر ایران را به انگلستان نشان داد و سبب اجرای نقشه های استعماری بعدی ایشان در خصوص ضعیف نگه داشتن ایران شد.

commenter

مرسی‌ حسین جان، واقعا با این تعریفی ها، نمیدونم چرا مردم نادر شاه رو اینقدر بزرگ میدونن. یعنی‌ اگر باعث این همه کشت و کشتار شده چرا میگن اینقدر خوب بوده.

به نظر من دوره neo-classic در ایران زیاد جالب نیست، ولی‌ در اروپا این دوره خیلی‌ جالبتر هست، چون رشد اروپا در این زمان اتفاق افتاد. این وقتی‌ بود که اروپایی‌ها داشتند شروع میکردند که از خرافات بیرون بیان و نظرات مختلف سیاسی و اجتماعی در این دوران رشد کرد و کشور‌ها کم کم از زیر سلطه دین داشتند بیرون میومدند چون قدرت پاپ‌ها در رژیم‌های اروپا به خاطر انشعاب در مسیحیت داشت کمتر میشد.

commenter

سیما جان،
البته به این راحتی نمیشه به بدی یا خوبی افراد حکم داد. نادر را هم باید در ظرف زمانی و مکانی خودش سنجد. او به خصوص در رهایی ایران از هرج و مرج ناشی از سرنگونی صفویه و هجوم افاغنه و عثمانی ها و تهدید روسیه و شورش عرب ها و…… نقش چشم گیری داشته واگر نه ایران همین گربه ای هم که الان هاست نبود :)

commenter

نه خیر قربان
اینجا رو کاملا با شما مخالفم
قصد ایشون غارت نبود
همونطور که می دونین نادرشاه در تمام دوران سلطنت خودش با شورشی های افغان مشکل داشتند. بارها اونهاذ رو سرکوب کرد و شورشیان همواره به سمت هند می گرختند.
در نهایت برای ریشه کن کردن این مشکل 3 نامه به پادشاه هند می فرسته و از اون می خواد که شورشیان رو دستگیر کنه و ایشون تحویل بده که هر سه نامه بی جواب می مونه.
ناچارا نادر به هند لشکر می کشه و اتفاقا بر خلاف تصور رایج کشتاری صورت نگرفت و قتل هایی هم که بوده در چارچوب جنگ بوده و نه خارج از جنگ

commenter

اما در مورد الماس دریای نور
میگن که نادرشاه برای اینکه ظاهر قضیه جوری جلوه کنه که شائبه غارت به ذهن کسی خطور نکنه با مکاری سعی کرد که الماس معروف دریای نور رو بدست بیاره به این ترتیب که بعد از فتح پایتخت هند در مراسمی که به منظور نشان دادن بقای پادشاهی هند بود بدون اطلاع قبلی کلاه خودش رو با کلاه پادشاه (محمد شاه؟ ) عوض کرد به این معنی که هر دو پادشاه برقرار هستند و فقط هند باید خراج گذار ایران باشد. این عمل نادراشه به این دلیل بود که به اطلاع او رسانده بودند که شاه هند الماس مورد اشاره رو در کلاه خودش مخفی کرده بود!
بله… به این ترتیب بود که بزرگترین الماس پادشاهی جهان نصیب ایران شد

commenter

آیا من دریای نور رو با کوه نور اشتباه گرفتم؟

commenter
سوم شخص مفرد | November 12th, 2010 at 11:12 am

سلام حسین جان
mace رو جستجو کردم برام عکسهای گرز رو آورد
club رو جستجو کردم ، عکسهای فیلم باشگاه مشت زنی برات پیت رو آورد!!!

باقی بقایتان

commenter

با تعبیر دوستمون مبنی بر شباهت نادر و رضا خان موافقم….
شاید بعد از اسلام دوتا دولت مقتدر و قدرتمند توی ایران این دوتا بودن.
نادرشاه تمام متجاوزین به خاک ایران رو تار و مار کرد….
استدلال بچه ها درباره علت جنگ کرنال یا کشتار نکردن با توپ رو هم در نظر بگیرید…
پس قضاوت یک طرفه نکنیم !

commenter
سوم شخص مفرد | November 22nd, 2010 at 7:41 am

سلطان به سلامت بادا
دیشب به اصرار بعضی دوستان رفتیم فیلم ملک سلیمان رو دیدیم
بگذریم که ایکاش نرفته بودیم!
توی این فیلم از نماد تریشولا که شما ازش اسم بردین ، به عنوان نماد شیطان پرستی استفاده شده
بعید میدونم کارگردان دقیقا دونسته باشه داره چکار میکنه

شاد باشید
قلم عالی مستدام

commenter

سوم شخص جان<
تو هم اشتباه منو کردی!!؟؟؟
اصلآ من نمیدونم چه اصراری هست ما این فیلم ها رو بسازیم. میدونی مشکل فقط مثلا جلوه های ویژه نیست که بگیم خوب حالا امکانات نداریم و.. این کار ها دچار کاستی های بنیادی هستن نه دیالوگ درست دارن، نه داستان ، نه بازی ، نه شخصیت پردازی و نه هیچ چیز دیگه که بشه عنوان فیلم بهش اطلاق کرد..(واقعن اگه اسم فیلمو نبینی نمیفهمی که ماجرا تو اورشلیم قرن ۱۰ ق م اتفاق میوفته یا کوفه قرن ۷ میلادی !!!)
از این مزخرفتر "بشارت منجی" بود کار یکی از فاشیست های فرهنگی ، اونو باید میدیدی …

commenter
سوم شخص مفرد | November 22nd, 2010 at 10:22 am

سلام حسین جان
این فیلم رو به اصرار بعضی دوستان که در “عرفان حلقه” فعالیت دارن رفتم دیدم
اینا خیلی چیزها رو منصوب به خودشون میدونن ، از جمله بسیار از اتفاقات فیلم رو منسوب به اداب و آگاهیهای خودشون میدونن
میگن کارگردان هم “انگار” جزو همین گروهه!!!

شاد باشید

پی نوشت:
عوضش نصفه شب فیلم HEAT رو دیدم از رابرت دنیرو و آل پاچینو
تلافیش دراومد!!!

commenter

خيلي جالبه كه دوستان با اينكه هيچ چيز درمورد نادرشاه نمي دونند اماطوري نظر مي دهند كه ادم فكر ميكنه استاد تاريخ هستند!!!!!!!!!!! ايا شما ايراني هستيد!!!! شمشير نادر بر روي شما باز شده بود يا دشمنان َُِّْْ؟؟ اين نادر بود كه فقط با فرستادن يك سفير به روسيه تمامي اراضي ايران را بازگرداند. اين نادر بود كه پس از جنگ هندوستان سه سال ماليات را قطع كرد . در زمان او بود كه ايران هويت پيدا كرد و نگاه دنيا به ايران عوض شد. كسي كه در نهايت خيانت افرادي چون شما ناآگاهان باعث شد پسر خودش را كور كند واز اين راه بيگانگان به خواسته خود يعني استعمار ايران به مرور زمان دست پيدا كنند. عجيب است كه در مورد بزرگترين و قدرتمندترين جنگجوي ايران و يكي از مشهورترين پادشاهان ايران در دنيااينگونه صحبت مي شود. پادشاهي كه حرمسرا نداشت (برخلاف تمام پادشاهان قبل و بعد از خودش) . پادشاهي كه تمام عمر خود را برزين اسب نشست تا ايران را نجات دهد. شما براي ايران چه كرده ايد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

commenter
سوم شخص مفرد | March 22nd, 2011 at 5:10 pm

سلام دوست من
اولا سال نو مبارک
ثانیا پیاده شو با هم بریم رفیق
حداقل بگو بدونیم کجا به حضرتعالی و تادرشاه اقشار خیانت کردیم که خودمون نفهمیدیم!!!
ما که بلد نبودیم سند تاریخی رو کنیم !!! شما بیا و مردونگی کن ، دست ما رو روکن!!!
به گواهی تاریح نادر شاه به زیاده روی در سکس مبتلا بود. همین هم اخلاقش رو بد کرده بود.
شما میفرمائید اینطور نیست ؟ ما چشم بسته میپذیریم. اما طبق روش خودتون ، لطفا سند ارائه کنید

شاد باشید

پی نوشت:
توانم که تیغ زبان برکشم
جهانی سراسر به آتش کشم

commenter

خیلی مضحکه که ایرانیها همه شاهان مرده خود را بزرگ میدانند،حتی نادر شاه که پسر خود را با دست خود کور کرد.جمع کنین بابا شما هم،ملت الکی خوش…..

commenter

متاسفانه نظراتی که دوستان اغلب در مورد نادر گفتند یک جانبه و تعصبی هستش برای همین هم هست که آدمهایی مثل ویلیام والاس و ناپلئون الان در دنیا مشهورند و مثلا مردم فرانسه به ناپلئون با وجود اینکه در یک حمله به روس از 500000 سریاز فقط 30000 نفر زنده موندن افتخار میکنن شما باید نادر رو در شرایط ایران آن زمان بسنجی و کارهاشو ارزیابی کنی درضمن برای افتخار به نادرشاه همین شکست اشرف افغان کافیه و تا اونجایی که من از تاریخ خوندم اکثر جنگهای نادر با شورشیها و سپاهیانی بوده که به ایران حمله کرده بودند

commenter

تظرات دوستان رو که آدم میخونه به این فکر میکنه که اگه نادر مثلا اشرف افغان رو شکست نداده بود الان خیلی از دوستانی که اینجا کامنت گذاشتند خودشنو ملغب به افغانی می کردن و به این موضوع افتخار می کردند

commenter

اینایی که شما میگید هیچ کدوم ثابت نمیکنه که ایا نادر، انسان درست و خوبی هم بوده یا نه؟ جناب مملی، پس چرا به اعرابی که خاک ایران رو به توبره کشیدن و از اجساد پدران و مادران و جوانان ما، دریایی از خون بر پا کردن تا روی ان قایق سواری کنند و آسیابی از نان بگردانند، چرا به انها اعتراض میکنید، چرا به عمر و سعد ابی وقاص اعتراض میکنید که میهن ما را اشغال کردند؟ مرگ خوبه برای همسایه؟؟
امپریالیسم و حمله به کشروهای دیکه و غارت منابع اونا بده، فقط برای ایران!!؟؟؟
طبق چه معیاری میگی، حمله عمر به ایران خطا بوده و حمله نادر به هند و غارت اونا و کشتار اونا درست؟؟ و از همه مهمتر، کمی مستندتر و منطقی تر بگو…کشتاار هفتاد هزار هندی روی چه ملاکی بوده و دروغ هم لطفا نگو، چون نادرشاه این تعداد هندی را به مرکز شهر و میدان اصلی شهر اورد مثل آب خوردن دار زد!!! و کشته ها مال جنگ نبوده اند و این را تاریخ میگوید و شما عکسش رو میگی، که کشته ها تلفات جنگ و نتیجتا غیر مهم بوده و جنبه کشتار نداشته؟ چرا و چگونه همچین چیزی رو میگید و سند شما؟ تاریخ و کتب تاریخی میگوید نادر این هندیهای بدبخبت رو اورد میدان شهر و دار زد؟ایا همه اون هندیها دشمن بودند؟ آیا غیر از حکم و تصمیم گیرنده های اصلی پروژه مخفی سازی افغانیهای مهاجم که شاید از دویست نفر تجاوز نمیکرده….بقیه ان مثلا 69000 نفر هم از قضیه مطلع بوده اند و باید به میدان مرکزی شهر اورده و دار زده میشده اند ؟؟؟
در اخر ان چیزی رو که برای خودت میپسندی برای دیگران هم بپسند و عکسش!!! نه اینکه حمله اعراب و عمر به ایران جنایته و حمله نادرشاه به کشوری که فقط دشمن ما رو در خودش پناه داده نه اینکه خود هند با ما دشمن باشه و قتل عام کلی از ادمهای عادی اونجا منطقی و شرافتمندانه و اخلاقی!!!!!!!!!!
رضاشاه، صدها هزار نفر از یهودیهای از دست هیتلر جانی دررفته را در وطن ما جا داد و براشون پاسبورت ایرانی تدارک دید و از کشتار نجاتشون دید، کار شرافتمندانه و انسانی رضاشاه کجا و جنایت نادرشاه در هند کجا

commenter

چرا دنیا به گاندی احترام میذاره و سر تعظیم فرود اورده در مقابل عظمت این مرد بزرگ؟ چون خوب میجنگیده و حساب دشمن رو خوب میرسیده؟ از کی تا حالا ناپلئون سیاستمدار اخلاق گرا و درست کرداری شده ما نمیدونستیم؟ پس با این استدلال مملی و مملی ها و بابک ها هیتلر هم چون جلوی انگلیس مکارو روس تبه کارایستاد و جنگید و تار و مارشون کرد و این دو کشور اتفاقااز دشمنان قدیمی ما هم بودن و در پی طمع برای استعمار و استثمار ما و هم دشمن خونی آلمان؛ باید الان جلوی هیتلر ادای احترام کنیم و بگیم دستت درد نکنه اینا رو تار و مارشون کردی؟؟!! چرا که نه، و پامون رو محکم بکوبیم روی خونه یهودیهای بدبخت از دست او دررفته و بعضا به ایران دوران رضاشاه وارد شده… چرا در قضاوتمون نمیگیم کدام پدشاه، انسان دوست تر بوده…. ببخشید فلانی میگفت: جنگ نعمته!!خوب با نادرشاه که میگه من فرزند شمشیرم، چه فرقی میکنه و چرا باید این بد باشه و اون خوب…….اصلا میدونید انسان دوستی چیه و معیار احترام انسان های مدرن دنیای امروزی و عقول مدرن به سیاستمداران رو چه فاکتوری تعیین میکنه؟ یا فقط هر گی خوبه که خوب جنگید؟؟ خوب هیتلر هم دشمنان نژاد آریایی رو خوب تار و مار کرد اینم شد حرف!!!!!در صورتیکه هیتلر ابرجنایتکار تاریخه از نظر همه انسان های کره زمین شاید غیر از درصدی از مردم متوهم ما! رضاشاه کجاش شبیه نادره!!! بابا وقتی رضاخان سردار سپه بوده! محمد حسن میرزا با همکاری قوام السلطنه و فردی دیگر، تصمیم به ترورش میگیرن… رضاخان بعد از اینکه رئیس الوزار شد و بعد هم شاه9 از قوام السلطنه در چنیدن پست اصلی مملکتی مثل وزارت عدلیه و مالیه استفاده کرد و به او اسیبی نرساند با اینکه به شدت از او منزجر بود و بعد هم احمد شاه قاجار رو که پروژه اصلی ترورش به دست او صورت گرفته بود به فرانسه تبعید کرد اون هم با حقوق دولتی تا آخر عمر …. این کجاش با کشتن هفتاد هزار نفر از مردم عادی هند، حالا یا اصلا لشکریان هند که خیلی هاشون اصلا نمیدونستن که قضایای سیاسی اجتماعی به چه صورته و این افغانیهای متجاوز به ایران اصلا الان کجای هندن و ….؟؟؟؟
اگر انسانیم و انسانیت ویژگی و فاکتور اصلی یه انسانه و صفت اخلاقیشه، دیگه جنگ خوب کردن و اینا رو باید بیاندازیم به زباله دانی…..
در آخر دوستان کجای کارید، نادرشاه پسرانش رو کور کرد و به علت عدم مداخله دولتمردان و درباریان و عدم جلوگیری انها از این عمل زشت، همه اونا رو هم کور کرد یعنی همه درباریان و مقامات بزرگ دولتی هم چشمانشون رو به خاطر جلوگیری از عمل نابخردانه نادرشاه و اشتباه بزرگ او از دست دادن، یعنی فقط بچه هاش نبودن که از نعمت داشتن چشم محروم شدن… همه درباریان بدبخت که اصلا در کور کردن فرزندانش هم نقشی نداشتن مورد عنایت آقا!!! قرار گرفتن ………تاریخ رو کامل و درست بخونین، اون درباریهخای بدبخت هرو هم نادر به خاطر ترس از دست دادن قدرت کور کرد با میله داغ….. رضاخان کجا و نادرشاه کجا…….همون تیمورتاشی رو هم که این همه مخالفان رضاشاه میگن چرا از میان برد، کسی بود که مبالغ بالایی رو از بانک مرکزی و از بیت المال ملت بدبخت ما دزدیده بود و از سفارت شورو پول میگرفت و در حال توطئه برای برکناری رضاشاه بود …. اختلاص تیمورتاش اولین اختلاص با مبلغ بالا و از حلقوم همین مردم بود…. و بعد میگن، چرا پزشک احمدی ترتیب یا رو رو داد…. تیمورتاش قمار باز بود، با روسیه بده بستان داشت و از بانک هم اختلاس کرده بود، یه سری میگن چرا به دست رضاشاه از بین رفت، اون وقت نادرشاه با این همه جنایت اسطوره اینهاست…..

Leave a Reply

Name:
Email:
Website:
Comment:
XHTML: You can use these tags: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>